Πολιτική Πρόληψης Βίας και Παρενόχλησης

ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ

Στην πολιτική για την πρόληψη και καταπολέμηση της βίας και παρενόχλησης στην εργασία δηλώνεται κατ’ αρχάς η μηδενική ανοχή της επιχείρησης απέναντι σε τέτοιες μορφές συμπεριφοράς. Επιπλέον, προσδιορίζονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των εργαζομένων και της εργοδοσίας. Οι πολιτικές των επιχειρήσεων πρέπει να περιλαμβάνουν κατ’ ελάχιστον τα παρακάτω:

Βασικές δράσεις – Υποχρεώσεις του εργοδότη

  1. Εκτίμηση κινδύνων βίας και παρενόχλησης στην εργασία Εντοπίζονται κίνδυνοι που συνδέονται με τη βία και παρενόχληση, λαμβάνοντας υπόψη τυχόν εγγενή επικινδυνότητα που πηγάζει από τη φύση της δραστηριότητας, τη θέση εργασίας, παράγοντες, όπως το φύλο και η ηλικία ή άλλα χαρακτηριστικά που αποτελούν λόγους διάκρισης.
  2. Μέτρα για την πρόληψη, τον έλεγχο, τον περιορισμό και την αντιμετώπιση των κινδύνων αυτών, και για την παρακολούθηση σχετικών περιστατικών:
  • Εκπαίδευση των εργαζομένων στις διαδικασίες διαχείρισης περιστατικών βίας/παρενόχλησης
  • Ανοικτή επικοινωνία με τον εργοδότη και τους άμεσα προϊσταμένους και συναδέλφους •Μέτρα τεχνικού χαρακτήρα, όπως εγκατάσταση ειδοποίησης έκτακτης ανάγκης, βελτίωση φωτισμού κ.ά.
  • Δράσεις για την ευαισθητοποίηση των εργαζομένων
  • Διαδικασία διαχείρισης αναφορών/καταγγελιών: οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν την απαραίτητη εκπαίδευση/πληροφόρηση για να ασκούν τα καθήκοντά τους, ιδιαίτερα σε θέσεις εργασίας που παρουσιάζουν μεγαλύτερη επικινδυνότητα ως προς την εκδήλωση περιστατικών βίας και παρενόχλησης.
  • Αξιολόγηση σε τακτική βάση της αποτελεσματικότητας των εφαρμοζόμενων προληπτικών μέτρων και των μέτρων αντιμετώπισης και – αναθεώρηση/ επικαιροποίηση της εκτίμησης κινδύνων και των προαναφερόμενων μέτρων
  1. Ενέργειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του προσωπικού
  • Παροχή προσβάσιμης ενημέρωσης και πληροφόρησης για τους κινδύνους βίας και παρενόχλησης, τα μέτρα πρόληψης και προστασίας, τις υφιστάμενες διαδικασίες εντός επιχείρησης και τις δυνατότητες που παρέχει ο νόμος
  • Οργάνωση στοχευμένων συναντήσεων προσωπικού
  • Πραγματοποίηση σεμιναρίων με ειδικούς ψυχικής υγείας ή παρόχους συμβουλευτικών υπηρεσιών
  • Ενθάρρυνση συμμετοχής των εκπροσώπων των εργαζομένων και των στελεχών της διοίκησης σε σχετικά προγράμματα κατάρτισης
  1. 4. Πληροφόρηση προς τις κατηγορίες προσώπων που εμπίπτουν στις διατάξεις του Ν. 4808/2021 για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εργαζομένων και του εργοδότη, συμπεριλαμβανομένων των προσώπων που ασκούν διευθυντικό δικαίωμα ή εκπροσωπούν τον εργοδότη – στο μέτρο και στο βαθμό της δικής τους ευθύνης – σε περίπτωση εκδήλωσης, αναφοράς ή καταγγελίας τέτοιων περιστατικών, καθώς και για τη σχετική διαδικασία
  • Ενημέρωση σχετικά με το ποιες κατηγορίες προσώπων υπάγονται στην προστασία που παρέχει ο νόμος
  • Ενημέρωση σχετικά με το πότε ένα περιστατικό θεωρείται ότι έλαβε χώρα κατά την εργασία, ποια είναι τα δικαιώματα των θιγόμενων προσώπων (π.χ. δικαίωμα δικαστικής προστασίας, υποβολής καταγγελίας στην Επιθεώρηση Εργασίας, καταγγελίας εντός της επιχείρησης)
  • Ενημέρωση ως προς τα στοιχεία επικοινωνίας των αρμόδιων διοικητικών αρχών, τα οποία ο εργοδότης οφείλει να αναρτά σε εμφανές και προσβάσιμο σε όλους σημείο
  • Ενημέρωση ως προς τις συνέπειες μη συμμόρφωσης στο πλαίσιο της σχέσης απασχόλησης, όπως αυτές προβλέπονται στον Ν. 4808/2021
  • Ενημέρωση ως προς τη διαδικασία καταγγελίας περιστατικών βίας και παρενόχλησης
  1. Ορισμός ενός προσώπου ως προσώπου αναφοράς («συνδέσμου )
  • Το πρόσωπο αυτό θα έχει αρμοδιότητες ενημέρωσης και καθοδήγησης των εργαζομένων
  • Μέριμνα ώστε να είναι εύκολη και άμεση η πρόσβαση των εργαζομένων στο πρόσωπο αναφοράς
  • Το πρόσωπο αναφοράς οφείλει να σέβεται απόλυτα τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα
  1. Κατά το δυνατόν προστασία της απασχόλησης και υποστήριξη εργαζομένων θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας
  • Προστασία της απασχόλησης
  • Παροχή ειδικής άδειας ή ευέλικτων ρυθμίσεων κατόπιν αιτήματος του θιγόμενου προσώπου